Barion Pixel

Milyen jelekből látható, hogy ideje lecserélni a gumit?

2025 Jan. 28
Milyen jelekből látható, hogy ideje lecserélni a gumit?

A gumiabroncsok állapota közvetlenül befolyásolja az autó biztonságát és teljesítményét. A következő jelek segítenek felismerni, mikor kell lecserélni őket:

Profilmélység csökkenése

A gumiabroncs barázdái segítenek elvezetni a vizet, havat és latyakot az útról, megakadályozva a megcsúszást. Ha a barázdák túl sekélyek, a tapadás jelentősen romlik.

Magyarországon a törvényi minimum profilmélység 1,6 mm. Nyári gumiknál legalább 3 mm ajánlott a biztonság érdekében, téli gumiknál minimum 4 mm szükséges a megfelelő tapadáshoz.

Repedések és öregedés jelei

Az UV-sugárzás, az időjárás és az abroncs öregedése mikrosérüléseket okozhat, amelyek idővel mélyülhetnek. Ezek a repedések rendszerint az oldalfalon jelennek meg. Gyakori probléma még, hogy az öreg gumik anyaga elveszíti rugalmasságát, ami csökkenti a tapadást és növeli a sérülésveszélyt.

Általános szabály, hogy 6-8 év után az abroncsokat érdemes lecserélni, függetlenül a futásteljesítménytől. Ehhez nézd meg a gumin a DOT-számot, ami a gyártási időt mutatja meg, pl. "3220", ami a 2020-as év 32. hetét jelenti.

Dudorok, deformációk

A gumi szerkezetében lévő sérülés, például belső szálak szakadásából adódó dudor, bármikor defekthez vagy gumirobbanáshoz vezethet. Általában kátyúba hajtás vagy járdaszegélynek ütközés után, valamint nem megfelelő nyomás miatti túlterhelés következtében fordul elő.

Fontos, hogy ha bármilyen deformációt észlelsz, azonnal cseréltesd ki az abroncsot!

A gumik egyenetlen kopása

Az abroncs nem egyenletes kopása általában futóműproblémára, helytelen kerékbeállításra, vagy rossz légnyomásra utal. Az ellenőrzéshez nézd meg a mintázatot. Ha középen kopott a gumi, akkor túl magas légnyomás. Ha a széleken kopott, akkor pont fordított a helyzet, és alacsony légnyomás. Ha csak az egyik oldalon kopott, akkor az futómű-beállítási problémát jelenthet.

Az egyenetlen kopás elkerüléséhez tehát állíttasd be tehát a futóművet és ellenőrizd a légnyomást rendszeresen.

Gumiabroncs sérülései (vágások, szúrások)

Vágásokat vagy lyukakat a gumi oldalfalán vagy futófelületén kell keresni. Ha a sérülés túl nagy, az abroncs javítása nem biztonságos. Általános szabály, hogy 6 mm-nél nagyobb szúrás esetén cserélni kell az abroncsot.

Zajok és vibrációk vezetés közben

Rendellenes zajok vagy rázkódások vezetés közben sérült vagy elöregedett gumikra utalhatnak.

A vibrációk oka lehet futómű-probléma is, de ha a gumi állapota nem megfelelő, mindenképp érdemes megvizsgálni.

Elhasználódott szezonális gumik - Nyári gumik télen, esetleg téli gumik nyáron?

A nem megfelelő szezonális gumik túl gyorsan kopnak el, és nem biztosítanak megfelelő tapadást.

Ha az abroncs elvesztette eredeti teljesítményét adott időjárási körülmények között, cserére szorul.

Ha bizonytalan vagy abban, hogy a gumik állapota még megfelel-e a biztonsági előírásoknak, vagy ha a fent említett problémák bármelyikét tapasztalod, akkor fordulj szakemberhez.

Összegzés

Rendszeres ellenőrzéssel és karbantartással növelheted a gumik élettartamát, de amikor repedések, sekély profilmélység, deformációk vagy más problémák jelennek meg, az abroncsok cseréje elkerülhetetlen. Mindig tartsd szem előtt, hogy az abroncsok megfelelő állapota a te és utasaid biztonságát szolgálja!